De RMS Titanic was de tweede van een drietal luxeschepen uit de Olympic-klasse en het schip was van de rederij White Star Line.

De Titanic is gebouwd in Belfast. In de nacht van 14-15 april 1912 zonk het schip. Dit duurde in totaal 3 uur. 

 

passagiers: totaal 2223. Eerste klasse: 329, Tweede klasse: 285 Derde klasse: 710. doden: 1522

Lengte: 269 meter, Breedte: 28 meter

het schip kostte 1.5 miljoen pond.

 

 

 

 

Jules Sap:

Sap was een van de 27 Vlaamse passagiers die meereisden met de Titanic. Hij ging aan boord van het schip op 10 april 1912 in het Engelse Southampton als derdeklassepassagier. Hij werd er op de passagierslijst gezet onder de naam "Jules Sap". Hij was op weg naar Amerika om er op de tabaksplantages te gaan werken.

Vier dagen na vertrek maakte de Titanic zijn fatale botsing. Sap bevond zich in derde klasse en had dus heel weinig kans om levend van het zinkende schip te geraken. Toen het schip dan ook bijna volledig gezonken was sprong hij net als vele anderen in het ijskoude water. Sap vertelde hoe dit afliep:

"Ik sprong ook en probeerde mij drijvende te houden aan valiezen, planken en stoelen die reeds in het water lagen, tot ik aan een reddingsboot kwam. De matroos van het bootje sloeg mij met zijn riemgordel terug het water in. Ik kwam terug bij een bootje aan en een jongedame trok mij in de boot. Ik ben onder de bank gaan liggen. Ik had het ijskoud en was totaal op. Het was de tijd dat de dames zeer wijde rokken droegen, en ik lag helemaal onder de rok van de jongedame om toch maar een beetje warm te krijgen."

Gezonken

Het schip was op haar maidentrip (allereerste reis) onderweg van de Britse havenplaats Southampton naar de stad New York. Op 14 april 1912 nam de uitkijk Frederick Fleet in het kraaiennest een ijsberg waar, maar hij moest drie keer waarschuwen voordat er werd gereageerd. Het schip draaide af maar het was te laat: de Titanic zou zinken. Het lot wil, dat als de Titanic niet was gaan draaien en de ijsberg vol had geramd, het schip waarschijnlijk niet was gezonken. De ijsberg scheurde de boot over een groot deel open, waardoor hij zonk.

De 16 compartimenten (afdelingen) waaruit het schip bestond waren gescheiden door waterdichte schotten, maar alleen onder de waterlijn. De ijsberg scheurde de scheepswand onder de zeespiegel over een lengte van 100 meter open. Vanaf de boeg tot ongeveer halverwege. Bij het ontwerp was ervan uitgegaan, dat het schip nog zou blijven drijven, als er vier compartimenten waren volgelopen. Maar door de lengte van de scheur liepen er zes vol. Daardoor ging het schip voorover hellen en kwamen dus ook de ruimtes, die niet door waterdichte schotten gescheiden waren, onder water.

Binnen tweeënhalf uur lag het schip op de bodem van de Atlantische Oceaan. Ca. 1500 personen van de 2200 die aan boord waren (passagiers en bemanning) kwamen om het leven bij wat een van de grootste scheepsrampen ooit was. Ook waren er te weinig reddingssloepen. Van veel van de mensen die nog aan boord waren is nooit meer iets teruggevonden. Dit geldt ook voor de kapitein, Edward Smith, die na de ramp wel heel bekend is geworden. Dankzij de radio telegrafie konden andere schepen gewaarschuwd worden voor hulp. 700 mensen werden gered.

Het wrak ontdekt

Pas in 1985, dus 73 jaar na de ramp, is het wrak van het schip op de zeebodem ontdekt door Robert Ballard. Ze kwamen er toen ook achter dat het schip tijdens het zinken in tweeën is gebroken.

Verfilmingen

Er zijn in de loop van de tijd allerlei speelfilms gemaakt over de ondergang van het schip. De eerste, Saved from the Titanic, werd al gemaakt in het jaar van de ramp zelf, 1912 dus. Een andere bekende verfilming is A Night to Remember (1958) van William MacQuitty, die op zijn beurt was gebaseerd op een boek van Walter Lord. Maar veruit de bekendste verfilming is die van James Cameron uit 1997, Titanic. Daarin spelen Leonardo Di Caprio en Kate Winslet de hoofdrol.

Herdenking

Op 15 mei 2012 was het precies 100 jaar geleden dat dit schip zonk. Er werden allerlei speciale dingen gedaan om de ramp te herdenken. Zo werd onder andere de hele route die de Titanic had moeten afleggen opnieuw gevaren.

Een nieuwe Titanic

Een Australische miljonair had het plan om een nieuwe Titanic te bouwen. Het moest een kopie van de originele Titanic worden, maar dan uitgerust met moderne techniek. Meer dan 20.000 mensen boekten voor een cruise met dit schip.

 

Boeken

 

Vlamingen op de Titanic: gemaakt door Dirk Musschoot,

In 100 Jaar Titanic vertel ik wat u moet weten over dat roemruchte schip. Maar dit boek is vooral uniek omwille van de Belgisch/Nederlandse invalshoek. Op de Titanic voeren 27 Belgen en 3 Nederlanders mee. Hun verhalen worden hier uit de doeken gedaan en rijkelijk geïllustreerd met documenten die u nooit eerder heeft gezien. Ik ga in dit boek ook uitvoerig in op wat de ramp met de Titanic heeft betekend voor en teweeggebracht in België en Nederland.

Het boek diende als basis voor een lange aflevering van de televisiereeks Histories en voor de Titanic-tentoonstellingen in Amsterdam (2014) en Brussel (2014).

 

De Ekster: gemaakt door Karel Verleyen,

 

* Onweerstaanbaar grappig met een sprekende ekster * Boordevol spanning en onverwachte wendingen * Over duistere zaakjes en over vriendschap * In samenwerking met het scheepsvaartmuseum Antwerpen Op een dag vindt Henri een jonge ekster. Seppe, een stroper en dorpsfilosoof leert de ekster praten. De oogst is mislukt, maar de lokale baron verhoogt de pacht genadeloos. De mensen morren en bij velen groeit de overtuiging dat er in Amerika een betere toekomst wacht. De familie Bergens en hun dochter Trientje zijn al vertrokken. De pastoor houdt een donderpreek, maar als er wat later een mysterieuze man opduikt die kaartjes te koop aanbiedt voor de overtocht naar Amerika, zoeken vier families hun laatste centen bij elkaar. De ekster roept ‘Amerika’ en Hendrik hoopt zijn vriendinnetje Trientje terug te zien. In de haven van Antwerpen blijken de ‘kaartjes’ voor de overtocht naar Amerika echter waardeloos te zijn. De ouders van Henri besluiten in Antwerpen te blijven. Henri sluipt door een list mee op het schip. Daar ontmoet hij een oude bekende en beleeft hij spannende momenten. Karel Verleyen weet als geen ander van een historisch verhaal over een boottocht naar Amerika in het midden van de 19e eeuw een spannend en boeiend verhaal te maken.

Maak jouw eigen website met JouwWeb